YouSee mister 61.000 kunder efter brud med Discovery

Jonas Kjær 18. august, 2020
YouSee Mister 61000 kunder

YouSee har oplevet en kundeflugt, som har været en af de største hidtil. 

Efter bruddet mellem YouSee og Discovery i begyndelsen af året, har hele 61.000 kunder opsagt deres tv-pakke hos YouSee.

Da de fleste kunder har valgt at kombinere deres TV-pakke med en række af YouSee/TDCs andre ydelser, har det betydet, at telegiganten har mistet næsten 31.000 bredbåndskunder.

Er du blandt de tidligere YouSee-kunder? Eller overvejer du at skifte? Så kan du danne dig et overblik over de aktuelle priser og tilbud på bredbånd på vores forside.

Slagsmålet med YouSee og Discovery, kort fortalt

Frafaldet af Discoverys kanaler kom ikke som en overraskelse. Der har været konflikter mellem de to medievirksomheder i en årrække, fordi Discovery flere gange har hævet priserne på deres kanaludbud hos YouSee.

Discovery byder både på et bredt udvalg af kanaler som f.eks. Eurosport, Animal Planet, TLC, Kanal 4 og 5. De har samtidig eksklusive rettigheder til en række sportsbegivenheder. Det gælder blandt andet OL, alle Europa League-kampene, Grand Slam-turneringen i tennis og dele af Superligaen.

I takt med Discoverys prisstigninger måtte YouSee ligeledes hæve abonnement prisen for deres kunder. Dette udløste en stor utilfredshed blandt YouSees godt og vel 750.000 TV-kunder. Derfor besluttede den TDC-ejet virksomhed at tilbyde kanalerne som en del af deres Bland-Selv pulje – og ikke som del af den faste tv-pakke.

Det fik Discovery op på dupperne og endte med et brud mellem de to TV-giganter ved udgang af 2019.

Hvordan har YouSee svaret igen?

I sit forsøg på at bibeholde sine nuværende kunder – og måske lokke nye til over sommeren – har YouSee blandt andet valgt at tilbyde gratis data for alle deres mobilkunder frem til d. 31. september.

De har også netop annonceret en ny samarbejdsaftale med Nordisk Film, hvor deres TV-kunder fremover vil kunne se større danske og internationale film, heriblandt Klovn: The Final, 1917 og Knives Out. Filmene er alle en del af grundpakken, som er tilgængelige for alle deres TV-kunder.

YouSee har dog endnu ikke annonceret en kampagne rettet mod bredbåndskunder. Det kan til dels være, fordi de er i færd med at investere betragtelige summer i udbredelsen af fibernetværket i flere dele af Danmark.

YouSees bredbåndspriser er heller ikke blandt de billigste på markedet. Det kan derfor sagtens betale sig at finde en anden udbyder, der benytter sig af YouSees eget netværk.

Konsekvenser for TV-markedet

Som vi nævnte tidligere, er TV-abonnementstallene dalet markant hos YouSee. Det er en generel tendens for TDCs kunder. Hele selskabets kundeskare er faldet med 2,4% i første kvartal af 2020.

Bruddet mellem YouSee og Discovery har ikke kun ramt TDC hårdt. Discovery har også mistet omkring hver anden seer i Danmark.

Konkurrenterne har ikke sovet i timen. En af de nærmeste konkurrenter på tv-markedet, Telia, har nemlig i begyndelsen af marts meddelt, at de forlænger deres samarbejde med Discovery. Det er på trods af, at Telia også har haft svære forhandlinger med Discovery, der blandt andet resulterede i, at kanalerne midlertidigt forsvundet fra deres TV-pakke.

Telia håber dog også på at få en aftale på plads om at kunne tilbyde Discoverys streamingtjeneste, Dplay, som tilkøb.

Hvordan kan man ellers se Discoverys kanaler og programmer?

Fastspeed er en af de bredbåndsudbydere, der allerede nu tilbyder et abonnement på Dplay. 

Ved at bestille bredbånd fra FastSpeed, får du første måned gratis. Den næste seks måneder koster kun 99,- kr. Du kan læse mere om vilkårene for dit abonnement på FastSpeeds egen side.

Endnu større pres fra streamingtjenester

TV-markedet er i forvejen blevet presset hårdt af de store streaminggiganter, der især har fanget de unges interesse. 

Det er endnu ikke klart, hvor de 61.000 mistede YouSee-kunder konkret er blevet af. Et godt bud kunne være, at de helt har opgivet at have en TV-pakke og i stedet har valgt at abonnere på streamingtjenester såsom Dplay.

Dplay er en kombination af Flow-TV og streamingtjeneste. Allerede da de første nyheder om gnidninger mellem YouSee og Discovery dukkede op i 2019, kunne Dplay melde nye rekorder i seertal og abonnementer.

PwC har offentliggjort beregninger på, at omsætning for traditionel dansk TV vil falde med en tredjedel mellem 2013 og 2023. Det skyldes især de unges interesse for streamingtjenester som f.eks. Netflix eller Viaplay.

Er du i tvivl om hvilke streamingtjenester, der har præcis det, du leder efter? Så kan du læse mere på denne side, hvor vi sammenligner de forskellige streamingtjenesters tilbud og priser.

Vi ønsker at høre fra dig og opmuntrer til en livlig diskussion blandt vores brugere. Vær venlig at hjælpe os med at gøre Bredbånd.dk til et rart sted at være.