TEST: Bliv klogere på hvilken online backup-tjeneste du skal bruge

Der er mange tjenester til online backup. Vi har taget et kig på nogle af dem, så du kan finde den løsning, der passer bedst til dig.

Kasper Skov Jensen

Beskyt dit digitale liv

Computere, mobiler og tablets er blevet uundværlige dele af vores liv, både når arbejdet skal passes og fritiden nydes. Det digitale liv er skrøbeligt, for der skal ikke mere end et ivrigt barn eller en cola på afveje til at ødelægge de dyrebare enheder. Derfor er det en rigtig god ide at sørge for online backup af de vigtigste dokumenter og billeder, så de altid er sikret.

Her er gennemgangen af tjenesterne:

Pros:
  • Du får meget plads fra start
  • Smarte samarbejdsfunktioner
  • Gratis alternativ til Microsoft Office
Cons:
  • Google har et ry for at have en lidt lemfældig omgang med privatlivsoplysninger

Hvis du har en Google-konto, har du allerede Google Drive, som er søgegigantens bud på en backupløsning. Du har 15 gigabyte til rådighed, som du kan bruge på tværs af Gmail, Google Drive og Google Photos.

Brug Google Drive til at tage manuel backup af dine filer og mapper eller opret dokumenter. Der gemmer sig nemlig en hel onlinebasseret kontorpakke, hvor du kan oprette tekstdokumenter, regneark og præsentationer. Og som noget særligt for Google Drive kan flere personer arbejde i dokumenterne ad gangen, med stort set ingen forsinkelse. Det er en virkelig smart funktion, hvis du skal samarbejde med studiekammerater eller kollegaer om et projekt.

Som med Dropbox, gemmer Google det meste på amerikanske servere, så du må nøjes med samme privatlivsbeskyttelse som amerikanerne.

Pros:
  • Brugervenlig backupløsning
  • Nem deling af filer
  • Virker på alle enheder, PC, Mac, Android, iPad osv.
  • Let at optjene mere plads
Cons:
  • Kun 2 GB plads fra start

Dropbox er formentlig verdens mest kendte løsning til online backup. Det amerikanske firma har eksisteret siden 2007 og er kendetegnet ved stor brugervenlighed. Den gratis version giver to gigabyte plads med mulighed for mere; enten ved at betale eller ved at gøre sig fortjent til mere plads – eksempelvis ved at henvise venner og bekendte.

Dropbox kan arbejde sammen med mange andre internettjenester, som tilsammen kan give mere eller mindre fuldautomatisk backup. Mange af firmaets servere står i USA, så alt hvad du tager backup af bliver underlagt de ikke helt så strenge amerikanske regler om privatliv og personfølsomme oplysninger.

Pros:
  • Al den plads du har brug for
  • Severe i Norge
  • Virker på et ubegrænset antal enheder
  • Strikse regler om privatliv
Cons:
  • Kan, i modsætning til konkurrenterne, ikke kobles sammen med et hav af andre tjenester

Danske onlime.dk adskiller sig fra de udenlandske løsninger på en række områder.

Først og fremmest, fordi de har alle deres servere i Norge, hvilket betyder, at alle dine filer er beskyttet af den norske lovgivning om privatliv og personfølsomme oplysninger, som er blandt de skrappeste i verden. Og så har du adgang til dine filer fra et ubegrænset antal enheder, og kan let dele dem med andre. Med betalingsversionen til 649 kroner om året får du desuden ubegrænset plads i skyen.

Pros:
  • En god løsning sammen med Office365
  • Oplagt hvis du har en Microsoft-konto (f.eks. Outlook, Skype eller Xbox) i forvejen
Cons:
  • Office 365 er en smule dyr ift. den gratis pakke som Google Drev tilbyder

OneDrive er Microsofts pendant til Google Drive. Har du en Microsoft-konto i forvejen, har du adgang til gratisversionen af OneDrive med fem gigabyte plads. Du kan få adgang til dine filer fra én pc eller mac og én tablet eller smartphone.

Kernefunktionerne som synkronisering af filer mellem enheder og deling af filerne minder meget om Dropbox. Er den gratis kontorpakke i Google Drive ikke nok for dig, kan du overveje at investere i OneDrive sammen med Office 365. Det giver 1.000 GB til backup og onlineversionen af de velkendte Microsoft office-programmer som Word og Excel. Familiepakken, med både OneDrive og Office 365 giver adgang til begge dele fra fem computere og fem mobiler eller tablets. Den koster 799 kroner om året eller 79,99 kroner om måneden.

Pros:
  • Stærk kryptering til og fra serverne
  • Bestem selv, hvem der har adgang til dine filer – og hvor længe
Cons:
  • Du risikerer hastighedsbegrænsninger
  • Dyrt hvis man opgraderer

Sync.com har alle sine servere i Canada og lover at kryptere al trafik til og fra deres servere, så uvedkommende ikke kan opsnappe dine filer. Gratisversionen giver fem gigabyte plads og sync.com forbeholder sig retten i at lægge hastighedsbegrænsninger på dine backups.

For omkring 300 kroner om året får du 500 gigabyte plads og for lidt under 600 kroner får du 2.000 gigabyte plads. Betalingsløsningerne giver adgang til flere smarte funktioner, der gør det nemt at samarbejde om dokumenter, dele dokumenter og sikre dokumenter.