Vi har testet og anmeldt 4 danske webhoteller

Leder du efter et webhotel til din nye hjemmeside eller e-mail? Her er 4 muligheder, der får dig hurtigt og nemt igang.

Kasper Skov Jensen

Hvad er webhosting?

Webhosting er en teknologi, der gør det muligt at gøre dit website tilgængeligt på internettet. Der findes flere forskellige former for webhosting, hvor den mest almindelige er et webhotel. Webhotellet kan du bruge til hosting af din hjemmeside, email-adresse mv.

Andre former for webhosting er dedikerede servere, cloud storage m.fl.

Hvad passer bedst til dit behov?

Et webhotel er det sted, dit website bor. Som på alle andre hoteller, er der forskel på pris, indretning og serviceniveau. Hvad der passer bedst til dig, afhænger helt af, hvad dit website skal bruges til. Her har vi kigget på fire af de mest populære webhoteller, så du er bedst muligt klædt på til at træffe det rigtige valg.

Her er de 4 webhoteller vi har testet:

Pros:
  • Mange funktioner til prisen
  • Gratis SSL
  • Support over mail og chat
  • Ubegrænset trafik
Cons:
  • Ingen telefonisk support

One.com mener selv, at man er Danmarks mest populære webhotel. Det er i hvert fald helt sikkert, at mange danskere har one.com som webhotel på grund af kombinationen mellem fornuftige priser og gode funktioner. Desuden er der god og hurtig support hvis man har spørgsmål eller udfordringer. Deres interface er også utrolig nemt at benytte. 

Den billigste løsning koster 19 kroner om måneden: den indkluderer ubegrænset trafik og 50 gigabyte lagerplads. Desuden får du en hjemmesidedesigner, der gør det let at lave et website uden nogen tekniske evner. Men designeren kan kun bruges til de første fem sider. Desuden kan du oprette op til 50 e-mailadresser på denne også. Det er nok til langt de fleste hobbysider. 

SSL-krypteringen medfølger og skal bare aktiveres. Det gøres med et par få klik fra kontrolpanelet. Kommer du i tvivl under købsprocessen, kan du ringe til en konsulent, men support kan desværre kun klares via mail og chat. Men stort plus at der medfølger SSL, det skal man næsten have på sin hjemmeside. 

Pros:
  • Hurtige og stabile servere
  • Oplagt valg, hvis du vil have uovertruffen dansk support
  • Support over både mail, telefon og chat
Cons:
  • Ikke de allerbilligste webhoteller på markedet

Dandomain bør være med i dine overvejelser, hvis hastighed og effektive servere er vigtigt for dig. Det er ikke markedets billigste webhoteller, men for få kroner mere om måneden får du suværen dansk support og lynhurtige servere.  Dandomain har i mange år været specialister i webshops. Meget af den specialviden har de taget med sig over på almindelige webhoteller.

Du betaler med andre ord en smule ekstra for Dandomains specialviden, support og servere du ikke finder hos de billige webhoteller.

I den billigste løsning til 24 kr. om måneden får du dog kun 5 GB plads, hvilket kan være rigeligt til langt de fleste hobbyhjemmesider, men du må nøjes med muligheden for at oprette 2 e-mailadresser på dit domæne. Ellers er der mulighed for at opgradere. De tilbyder desuden de første 30 dage gratis, uden nogen form for binding, så man kan teste deres produkt af.

Pros:
  • Billige webhoteller
  • Dansk support, hurtig svartid.
  • Ubegrænset trafik og mailadresser
Cons:
  • Kun mailsupport
  • Langsomme servere sammenlignet med Dandomain

Simply er et rigtig godt basiswebhotel med blandt andet ubegrænset trafik og mailadresser. Serverne varierer lidt afhængig af, hvilken løsning man vælger. Den billigste pakke til omkring 19 kroner om måneden (dertil kommer omkring 110 kroner i oprettelsesgebyr) giver 10 gigabyte plads på webhotellet. Det er nok til de fleste behov.

Ydermere er deres interface et af de bedste på markedet, og super nemt at bruge. Man kan også selv gå tilbage i til en tidligere version af sin side, hvis man kommer til at lave en fejl man ikke lige kan rette.

Tidligere var Simply kendt under navnet Unoeuro, som der er nok er flere der kender til, men i foråret 2020 har de skiftet navn til Simply i stedet. Det ændrer ikke noget med hverken design, layout eller servere, men giver dem et mere passende navn, da tiden desværre er løbet fra dengang hvor man netop kunne købe hosting af sin hjemmeside til kun 1 euro om måneden.

Det, der tæller ned i vores samlede bedømmelse, er supporten og servernes hastighed. Løber du ind i problemer, kan du skrive til supportafdelingen på mail, men hverken telefon eller livechat. Det skal dog siges at mailsupporten er dansk, og at der oftest svares meget hurtigt. Har man en langsom hjemmeside, bliver man straffet af både brugere og søgemaskiner. Hos billige webhoteller som Simply ligger der rigtig mange hjemmesider på hver server, og det gør den enkelte hjemmeside langsommere. 

Pros:
  • Billigt webhotel
  • Ubegrænset domæner og mailadresser
  • Specialister i WordPress
Cons:
  • Begrænset plads

Nordicway er en relativt ny udbyder på det danske hosting-marked. Hos nordicway har de ét produkt, som ifølge dem selv er et ”alt-i-et” webhotel. Du skal altså ikke tage stilling til forskellige pakker, det har de gjort for dig, ved kun at tilbyde ét webhotel.

Hos nordicway får du et billigt webhotel med masser af performance og muligheder. Du kan have lige så mange emails, domæner og hjemmesider på et og samme webhotel, så længe den inkluderede plads tillader det.

Du får 5GB plads hos nordicway, hvilket ikke er så meget i forhold til andre udbydere, men for den gængse bruger plejer 5GB dog at være rigeligt. For dem der har brug for mere, er der mulighed for at tilkøbe mere plads.

Hos nordicway er de specialister i WordPress, og de tilbyder derfor, mod et ekstra gebyr, en udvidet WordPress-support, til dem der gerne vil ekstra hjælp med deres hjemmeside – hjælp der ligger udover supporten på selve webhotellet.

Det koster 110 kr. i oprettelse hos nordicway.

Værd at tænke over, inden du vælger webhotel

Webhoteller bruger alle mere eller mindre tekniske argumenter for at overbevise dig om at vælge netop dem. Vi giver dig de vigtigste ting at overveje i forbindelse med dit nye webhotel:

#1 – Hvor meget plads skal du bruge?

Webhoteller tildeler dig typisk en bestemt mængde plads på deres server. Pladsen bruges til selve hjemmesiden og alle de filer, (billeder, videoer, osv.) du lægger ud på den. Mange af filerne, behøver du ikke at have på dit eget webhotel, men det kan gøre websitet langsomt. Og det er hverken brugere eller Google glade for.

Hvor mange gigabyte plads er nok? Det er umuligt at sige noget generelt om, men jo flere billeder og videoer du vil have liggende på serveren, desto mere plads kræver det. Et hobbysite fylder næsten altid mindre end et virksomhedssite. Læg mærke til, hvor nemt eller hvor svært det er at opgradere/nedgradere, hvis dit pladsbehov ændrer sig.  

#2 – Hvor meget trafik får du?

Nogle webhoteller har et maksimum på, hvor meget trafik du må have. Det opgøres også i GB og er et udtryk for, hvor meget dine besøgende tilsammen må hente fra serveren. Hvis du eksempelvis har et billede på én MB og 10 brugere om måneden, er der brugt 10 MB på at hente lige netop det billede den måned. I praksis vil de sædvanlige øvre trafikbegrænsninger sjældent være et problem, for et mindre website. Har du så mange besøgende, at den indkluderede trafik ikke er nok, vil du i langt de fleste tilfælde flytte over til et større webhotel.

#3 – Hvor mange mailadresser har du brug for?

Til alle webhoteller medfølger et antal mailadresser. At have mailadresser, der slutter på dit domænenavn siges at øge din troværdighed hos besøgende, kunder og samarbejdspartnere. Det er næsten altid kun virksomheder, der har behov for at oprette alle de mailadresser webhotellet giver mulighed for. Men hvis din virksomhed er af en vis størrelse, og I har udsigt til at få brug for flere mailadresser i nærmeste fremtid, er det værd at tage med i overvejelserne om webhotel.

#4 – Er der gratis SSL?

SSL står for Secure Sockets Layer og giver den besøgende en sikker forbindelse til webserveren. Hos nogle webhoteller medfølger der et gratis SSL-certifikat, mens man skal betale ekstra for det på andre webhoteller. Under alle omstændigheder bør det aktiveres på dit webhotel. Nogle browsere advarer nemlig besøgende mod at åbne dit website, hvis det ikke er aktiveret. Desuden vil du få dårligere placeringer i søgemaskinerne, fordi dit website bliver betragtet som usikkert.

#5 – Hvor nemt er det at kontakte kundeservice?

Du skal forhåbentligt ikke have ret meget med kundeservice at gøre på dit nye webhotel, men på et eller andet tidspunkt bliver det uundgåeligt. Måske har du et spørgsmål til et produkt, har brug for teknisk hjælp eller noget helt tredje. Uanset hvad er det vigtigt, at kundeservice er til at få fat på, og svarer hurtigt. Det er selvfølgelig især vigtigt, hvis din virksomhed er afhængig af et velfungerende website. Alle webhoteller kan kontaktes over mail, men der er forskel på responshastigheden. Andre webhoteller kan kontaktes via telefon og livechat.

#6 – Hvad med hastigheden?

Webhotellets servere spiller en stor rolle for, hvor hurtigt eller langsomt dit website bliver hentet hos brugerne. Jo færre sites, der ligger på en server, desto hurtigere vil hastigheden typisk være. Nogle webhoteller oplyser tekniske specifikationer på deres servere, men den oplysning kan ikke bruges til ret meget. Ofte vil de billige webhoteller have mange sites liggende på samme server, modsat de dyrere webhoteller.